Baby’s
Baby’s houden ervan als je voor hen zingt of tegen hen praat. Het gaat om het stimuleren van de zintuigen en genieten van taal. Boekjes betasten, in je mond steken, plaatjes aanwijzen, bladzijden omslaan, geluidjes oefenen … Met liedjes, geluidjes of gewoon de klank van je stem, kun je ze de hele dag verwennen. Vanaf drie maanden kan je boekjes op babymaat aanreiken: knisper- of badboekjes, boekjes met kleurige stoffen en voelboekjes.
Peuters
Met peuters ga je al een stapje verder met kartonnen kijk- en aanwijsboekjes.
Beeldwoordenboeken tonen op elke pagina één figuur of voorwerp. Zo leren peuters dingen en dieren herkennen, nabootsen en uitspreken: een appel, een auto, een bal… Stilaan genieten ze ook van eenvoudige verhaaltjes. Ze houden van herhaling en willen steeds dezelfde boekjes lezen. Dat is geen probleem, hierdoor leren ze nieuwe woorden en zinnen maken.
Oudere peuters houden van de interactie van voorlezen, ze denken graag mee over oplossingen die te maken hebben met het verhaal en genieten van het voorlezen samen te beleven met jou. Hun favorieten zijn boeken met kijkgaatjes of flapjes en boekjes met herkenbare situaties.
Kleuters
Kleuters kunnen langer luisteren en een verhaallijn goed volgen. De werkelijkheid in het boek is niet de eigen werkelijkheid: de ik-figuur in het boek is niet ‘ik’, maar de beer in het boek.
Kleuters ontdekken de wereld van de prentenboeken. Naast heel wat fantasievolle prentenboeken, zijn er ook kijkboeken, boeken zonder woorden, zoekboeken, sprookjesboeken. Je kan ook eens een voorleesboek proberen met een verhaal dat aansluit op hun leefwereld. Dieren, spanning en humor zijn de topingrediënten die in veel kleuterboeken terug te vinden zijn.
6-9 jaar
Op de basisschool begint het grote avontuur van het lezen. Maar ook al kunnen kinderen zelf lezen, toch blijft voorlezen heel erg belangrijk. Een kind kan veel complexere verhalen aan als hij luistert dan als hij zelf leest. Vanaf zes jaar kun je moeilijkere prentenboeken voorlezen. Rond deze leeftijd denken kinderen na over hun gedrag en het gedrag van anderen. Daarom houden ze van emotionele verhalen. Prentenboeken over problemen oplossen en moeilijkheden overwinnen, spreken tot hun verbeelding. Alle fictie-genres kunnen aan bod komen: historische en realistische verhalen, fantasie- en avonturenverhalen, dierenverhalen, humoristische en griezelverhalen.
“Het ene kind houdt al meer van boeken dan een ander kind. Ook hun smaak kan erg verschillen. Dat is prima!”
+ 9 jaar
Rond negen jaar ontwikkelen kinderen een voorkeur voor een bepaald genre of auteur. De leesgewoonten van kinderen uit de lagere school zijn meestal eenzijdig. Als deze kinderen nog af en toe voorgelezen worden, blijft hun nieuwsgierigheid geprikkeld worden en ontwikkelt hun boekensmaak zich verder. Gedichten kunnen leuke tussendoortjes zijn. Sommige kinderen hebben een grote honger naar kennis en houden van informatieve boeken die hen een ruimere blik op de wereld geven.
Elk kind is uniek
Elk kind is uniek en ontwikkelt zich op zijn eigen tempo. De boekenhonger of -smaak van kinderen kan dan ook erg verschillen. Niets om je zorgen over te maken!