Van een ijskoude emmer water over je heen gieten (Ice Bucket Challenge) tot dansjes op bekende liedjes: er circuleren heel wat gekke ‘challenges’ op het internet. Vooral tieners houden ervan om zulke uitdagingen aan te gaan en het resultaat op sociale media te delen. Leuk als je dat een heleboel likes oplevert, maar niet elke challenge is even onschuldig. Sommige kunnen zelfs behoorlijk gevaarlijk zijn. Tijd om samen even rond de tafel te zitten? Of breng je je zoon of dochter best niet op ideeën?
Waarom wil jouw tiener meedoen aan die challenges?
Het is soms moeilijk te begrijpen voor ons als ouders, maar al die challenges spreken pubers heel erg aan. Pubers groeien heel snel op een aantal jaren. Hun hersenen groeien niet altijd gelijk mee, waardoor ze risico’s niet altijd goed kunnen inschatten en impulsieve beslissingen kunnen nemen. Tegelijkertijd is de mening van leeftijdsgenoten erg belangrijk voor pubers en tasten ze graag hun grenzen af. Dat zorgt ervoor dat het verleidelijk kan zijn om deel te nemen aan challenges.
Wist je dat?!
Challenges zijn van alle tijden: vroeger daagden tieners elkaar ook uit om bijvoorbeeld geblinddoekt de weg over te steken. Alleen gebeuren die uitdagingen nu niet op straat, maar achter gesloten deuren. Er worden dan filmpjes van gemaakt die zich snel kunnen verspreiden op sociale media. Het is dus moeilijker om mee te zijn als ouder, omdat je niet alles dat er gebeurt zomaar op straat kan zien.
Is je kind hier wel mee bezig?
Dat veel pubers zich wagen aan internet challenges, betekent niet dat dat ook voor jouw kind geldt. Wie weet heeft je tiener hier helemaal geen interesse in? Of dat het geval is, is niet makkelijk te achterhalen. Door een zo open mogelijk klimaat te creëren waarin je tiener weet dat je altijd open staat voor een gesprek, heb je het meeste kans dat je puber het onderwerp zelf aankaart. Natuurlijk hoef je daar niet op te wachten en mag je het onderwerp ook zelf op tafel gooien. Enkele tips van hoe je dit kan aanpakken vind je hieronder.
5 concrete tips voor een goed gesprek
1. Vind een aanleiding.
Komt er een bepaalde challenge in het nieuws of is er een challenge die erg populair is op school? Begin er dan een luchtig gesprek over met je tiener: ‘Hé, heb jij dit ook al zien passeren?’ Door het onderwerp luchtig aan te kaarten, voelt het gesprek zowel voor jou als je puber niet geforceerd aan.
2. Doe het in de auto of voor de tv.
Een goede babbel met je kind is niet altijd makkelijk, daarom kunnen plaatsen zoals in de auto of voor de tv erg handig zijn. Je hoeft er geen oogcontact te maken en het is niet erg als er even stiltes vallen.
3. Vraag je kind hoe het hierover denkt.
Zorg ervoor dat jullie gesprek een dialoog is en dat niet enkel jij aan het woord bent. Laat je kind bijvoorbeeld uitleggen waarom het graag zo'n challenge wil doen: gaat het enkel om het aantal likes? Wil je kind er graag bij horen? Of is het gewoon een leuke uitdaging? Zo krijg jij inzicht in wat er zich afspeelt in het hoofd van je tiener.
4. Durf de feiten uitleggen.
De mening van je kind bevragen is erg belangrijk, maar duidelijk kaderen welke risico’s er aan bepaalde challenges verbonden zijn is dat ook. Zeg niet dat je een bepaalde challenge onverantwoord vindt, maar focus op de feiten. Leg bijvoorbeeld uit dat kaneel erg droog is en dat je lichaam daar geen hele lepel van kan verwerken. Het kan leiden tot hoestbuien, een bloedneus of in extremere gevallen zelfs ademhalingsproblemen of verstikking.
5. Zorg voor quality time samen.
Vind je het moeilijk om met je kind te praten over ‘moeilijke’ onderwerpen zoals internet challenges of online seksualiteit? Probeer vaste rituelen in te bouwen van activiteiten die je samen doet. Doen jullie bijvoorbeeld elke avond samen de afwas? Dan is dat een makkelijk moment om te praten, zowel over luchtige als iets serieuzere onderwerpen.
Breng ik mijn tiener niet op gedachten door het onderwerp aan te kaarten?
Het is geen enkel probleem om zelf het onderwerp van internet challenges op tafel te gooien. Kies er wel voor om één challenge in de diepte te bespreken, inclusief de mogelijke voordelen en risico’s die eraan verbonden zijn. Wanneer je in een los gesprek allemaal gevaarlijke challenges opnoemt, zonder hier op door te praten, is het voor je tiener lastig om te weten welke challenges mogelijk gevaarlijk zijn.