Overslaan en naar de inhoud gaan
alles over opvoeden in een digitale wereld
Image
MediaNest - Thema's
Thema's

Ontdek al onze thema's van sociale media, gaming, cyberpesten tot reclame en privacy

Image
MediaNest - Leeftijden
Leeftijd

Zoek op de leeftijd van je kind,

van 0 tot 18 jaar!

Reclame

Moeten influencers tonen dat ze reclame maken?

Reclame zit steeds meer verstopt tussen de entertainende boodschappen die verschijnen in de media. Denk maar aan product placement, advergames en influencers. Dat maakt het moeilijker voor kinderen - maar ook voor volwassenen - om die reclame te herkennen. Daarom moeten online content creators sinds kort aan hun volgers duidelijk maken wanneer er een advertentie verscholen zit in hun post.

Wat zijn content creators?

Content creators zijn mensen die foto’s en/of filmpjes maken op sociale media, zoals influencers en vloggers. Ze zijn beroemd en hebben veel volgers omwille van de manier waarop ze zichzelf online presenteren. Bedrijven vinden zo’n personen interessant, omdat ze via hun kanalen gemakkelijk een grote groep mensen kunnen bereiken. Daarom betalen veel bedrijven hen om reclame te maken voor hun producten.

Wat zijn de regels precies?

Als content creators een merk, product of dienst vermelden in hun post en er een voordeel voor ontvangen, dan moeten ze aan hun volgers laten weten dat het om reclame gaat. Een voordeel kan bijvoorbeeld een betaling, een gekregen product, een restaurantbezoek of gratis toegang tot een evenement zijn. Content creators moeten dan deze 3 stappen overlopen wanneer ze het bericht posten:

  1. Hun partner taggen

  2. Een duidelijk label toevoegen zoals #reclame of #advertentie 

  3. Labels gebruiken die platformen zelf aanbieden om aan te duiden dat het om commerciële communicatie gaat

Wie controleert die regels?

De filmpjes van online content creators worden gecontroleerd door ‘sociale media watchers’. Dat is precies wat het woord zegt dat het is: mensen die elke dag de filmpjes van bekende content creators bekijken om te checken of ze reclame op een juiste manier vermelden. De economische inspectie doet hetzelfde voor de sociale media posts die geen bewegende beelden bevatten. Heb je zelf een post gezien waarvan je denkt dat die niet strookt met de regels? Dan kan je een klacht indienen bij de VRM of bij de FOD Economie.

Waar komen die regels vandaan?

De FOD Economie is verantwoordelijk voor de regels met betrekking tot alle vormen van reclame door content creators. Voor meer informatie kan je surfen naar hun website. Er bestaan ook specifieke regels voor audiovisuele content, geformuleerd door de Vlaamse Regulator voor de Media. Die zijn te vinden in het Content Creator Protocol. De regels lijken heel erg op elkaar, maar het Content Creator Protocol wordt wel nog uitgebreid met regels over haatspraak. 

Hoe beschermt het mijn kinderen?

Bovenstaande regeltjes kunnen kinderen en jongeren helpen reclame te herkennen. Daardoor zullen ze sneller een kritische houding aannemen: Welke trucjes gebruikt de content creator om mij te overtuigen? Vertelt die wel zijn eerlijke mening? Heb ik het product wel écht nodig? Natuurlijk lossen de regels niet alles op.  Het blijft moeilijk voor kinderen om reclame op te merken tussen alle vermakelijke content op sociale media. Ze kunnen dus zeker nog altijd beïnvloed worden. Het zijn dan ook hun grote helden die de producten aanraden! 

Wat als mijn kind zelf een content creator is?

Is jouw kind zelf een content creator? Dan is het belangrijk om samen een keertje de regels te overlopen. Eventueel kan je de post voor het publiceren controleren om foutjes te voorkomen. Het is ook een goed idee om samen met je kind te overleggen over welke sponsordeals ze aannemen, en welke ze beter afslaan. Denk samen na over vragen als: Zou je het product ook gebruiken als je er geen voordeel voor kreeg? Zouden je volgers dat soort content interessant vinden? Op die manier blijven ze oprecht op sociale media.