Koestert jouw kind ook de ambitie om bekend te worden online? Niks zo interessant om te leren van ervaringsdeskundigen!
Cedric Galle heeft 22 500 volgers op Instagram. Lees hier het verhaal van zijn papa.
Mijn grootste zorg is hoe ik hem met de voetjes op de grond kan houden.
“Mijn grootste zorg is hoe ik hem met de voetjes op de grond kan houden.” Zoals Wim Galle het vertelt, kon zijn 16-jarige zoon evengoed een eerste profcontract bij een voetbalploeg hebben getekend. Het succes van Cédric is echter niet te danken aan snelle voetjes, maar aan goede looks. Die vinden op Instagram hun weg naar ruim 20.000 volgers. “Een jaar of twee geleden heb ik opgemerkt dat hij een publiek bereikte met zijn posts, omdat ik plots berichten kreeg van bedrijven met de vraag of Cédric reclame voor hen kon maken.”
Wat de inkomsten betreft, is het nattevingerwerk, geeft Wim toe. “Ik ben zelfstandig verpleger, dus ik heb me goed geïnformeerd bij mijn boekhouder: ‘Hoe kunnen we dat juridisch en fiscaal in orde houden?’ In Vlaanderen staat het kader daarvoor nog in de kinderschoenen, dus hebben we soms moeten improviseren.” De betaalde opdrachten van een bekende warenhuisketen – 300 euro voor twee filmpjes – kunnen nog ondergebracht worden als vakantiewerk, maar de sessies bij Vloglab, een programma op VTM Kids, moeten via een achterpoortje: auteursrechten. “Ik hoop dat daar in de toekomst wat meer duidelijkheid over komt.”
In Nederland gaat de Inspectie Sociale Zaken en Werkgelegenheid onderzoeken in hoeverre er sprake is van kinderarbeid onder jonge influencers. Als bedrijven minderjarigen betalen en een zeker gezag uitoefenen, zou dat het geval kunnen zijn. “Maar dat probleem stelt zich voorlopig niet”, denkt Wim. “Cédric is Stien Edlund niet.”
Het is een wereldje waar de lijn tussen gebruik en misbruik soms flinterdun is.
Wim bekijkt het allemaal met de nodige argwaan. “Het is een wereldje dat niet altijd zo echt is als het lijkt, en waar de lijn tussen gebruik en misbruik soms flinterdun is.” Zo werd Cédric vorig jaar benaderd door een jonge man, die zich prompt zijn manager verklaarde en foto’s van Cédric op zijn website had gezet. “Cédric was toen 15, die man was 21. Mijn zoon is een brave jongen, maar die jeugd maakt hem heel beïnvloedbaar. Hij heeft zijn hoofd zot laten maken met allerlei roemrijke beloftes.”
Het was een soort wake-upcall, zegt Wim. “Hola, toch een beetje beginnen te kijken wat er gebeurt.” Hij volgt wat er allemaal gepost wordt op Instagram, en daar zijn ook heel strikte afspraken over gemaakt. “Er worden geen foto’s gepost van binnen ons huis en als zijn broer of zus erop staan, wil ik het sowieso weten.” Misschien wel de belangrijkste: “Hij mag zijn dromen koesteren, maar zijn studies mogen er niet onder lijden. Mocht ik dat merken, is het meteen gedaan.”
Benieuwd naar meer?
De papa van Cedric is niet de enige die zijn ervaringen met ons deelde. Ben je benieuwd naar de getuigenissen van andere ouders? Je vindt ze hier!
Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met De Morgen. Met speciale dank aan Michiel Martin voor de interviews en Wouter Van Vooren voor de foto's.