There’s no such thing as a free lunch: is je kind helemaal verzot op een gratis app of game, dan is het goed om te weten dat die niet altijd zo ‘gratis’ zijn als ze op het eerste zicht lijken. Vaak halen de ontwikkelaars geld uit reclame-inkomsten, maar ook uit zogenaamde in-game aankopen of microtransacties. Wat dat precies betekent? We leggen het haarfijn voor je uit.
1. Wat zijn in-game aankopen?
In-game aankopen of microtransacties zijn virtuele items (sterkere wapens, een leuke outfit of ‘skin’ voor je avatar, …) of downloadable content (nieuwe levels, werelden, ...) die je als gebruiker kan kopen om de beleving van de game of app te versterken. In Fortnite (je weet wel, die ene game waarbij je kind wegloopt van een storm en luidkeels ‘victory royale!’ brult) kan je ook ‘emotes’ kopen: toffe dansmoves die je personage kan uitvoeren in het spel.
Wist je dat?!
je ook items kan aankopen waarbij je op voorhand niet weet wat je krijgt? We hebben het dan over lootboxes, card packs of prize wheels. Als gamer waag je in dat geval een gokje en hoop je dat je een mooie buit krijgt. Sinds kort vermeldt PEGI of een game dit soort ‘Paid Random Items’ bevat
2. Hoe doe je in-game aankopen?
In-game aankopen kan je gewoon doen via de ‘in-game shop’ terwijl je de app of game gebruikt: vaak wordt er veel reclame voor gemaakt, dus hoef je niet lang te zoeken. Voor sommige games of apps kan je ook in gewone webshops bepaalde microtransacties aankopen. Het enige wat je nodig hebt, is een PayPal-account of een (prepaid) kredietkaart die gekoppeld is aan je toestel.
3. Wat vindt je kind zo leuk aan in-game aankopen?
Microtransacties kunnen een game of app nog een pak leuker maken. Wie wil er nu geen unieke avatar of handige tools die het spelverloop vergemakkelijken? In dat laatste geval spreken we van ‘pay to win’ games: je betaalt dan om bepaalde voordelen te hebben tegenover andere spelers. Er zijn dan ook ontwikkelaars die hun game of app met opzet wat moeilijker maken om aankopen te stimuleren. Daarnaast kan je met zeldzame skins, emotes of attributen flink wat aanzien krijgen bij andere spelers. Sommige kinderen zien in-game aankopen dan ook als een manier om erbij te horen.
4. Zijn in-game aankopen altijd mogelijk?
Hoewel in-game aankopen doorgaans geassocieerd worden met gratis games en apps, zijn microtransacties de laatste jaren ook meer en meer bij premium (betalende) games en apps in opmars. Dat is niet zo verwonderlijk: ze kunnen een mooie bron van extra inkomsten zijn. Toch mogen bedrijven zich niet rechtstreeks tot minderjarigen richten om microtransacties te stimuleren. Normaal is het dan ook niet mogelijk om in-game aankopen te doen als je jonger bent dan 18 jaar, tenzij je ouders daar expliciet toestemming voor geven.
Speelt je kind via je eigen account en zijn daar betaalgegevens aan gekoppeld? Dan maak je dat laatste best ongedaan. Ook kan je in-game aankopen op elk platform of toestel blokkeren via de instellingen voor parental control. Op www.speelhetslim.be vind je per toestel makkelijk terug hoe je dat doet.
5. Moet je als ouder grenzen stellen?
Uiteraard vermijd je liever dat je kind al zijn of haar zuurverdiende spaarcenten (of erger, die van jou) uitgeeft aan in-game aankopen. Toch kunnen microtransacties een leuk extraatje zijn, dus het is aan jou om te beslissen of je dit al dan niet toelaat. Wil je kind virtuele items kopen, vraag dan eens waarom. Is het om beter te worden in het spel? Om respect te winnen? Bekijk samen of het z’n geld waard is en of ‘oefening baart kunst’ je kind niet even ver zal brengen (en misschien zelfs meer voldoening zal geven!).
Het is in ieder geval een goed idee om hier duidelijke afspraken over te maken. Je kan bijvoorbeeld een bestedingslimiet instellen op het toestel of werken met een prepaidkaart en afspreken dat je kind elke maand een bepaald bedrag mag uitgeven. Zolang je goed voorbereid bent, kan er weinig mislopen: ontdek hoe je torenhoge rekeningen kan voorkomen.
Voor Nieuwjaar heeft papa mij 3 tegoedbonnetjes gegeven: als ik eentje inwissel, mag ik voor € 10 dingen kopen op de PlayStation. Maar op is op, dan moet ik wachten tot volgend jaar.